Sterk statement | Wouter

25 sep. 2018 * 2 minuten om te lezen

"Sterk zijn is je zwaktes kunnen erkennen."
- Ruim 32 jaar CEO bij Schoenen Torfs.

Ik was 28 jaar, had net mijn stage als advocaat afgerond, toen ik van mijn vader het voorstel kreeg om de fakkel over te nemen in het familiebedrijf. Een moeilijke beslissing. Pas op, ik heb altijd met grote bewondering naar het bedrijf gekeken, maar als jonge gast had ik niets met schoenen én ik had mijn eigen ambities. Maar mijn bomma, die vond dat ik het moest doen. En mijn papa zei: Wouter wees blij dat het schoenen zijn en geen wc-papier. (lacht). Daarmee was de kous af. Niemand zegt nee tegen de bomma.

Bomma bleek gelijk te hebben en ik heb nadien nooit meer teruggekeken. In het begin had ik het nochtans best moeilijk. Als advocaat had ik iets opgebouwd, al wat strepen verdiend. En plots moest ik achter mijn papa aanhollen en van 0 beginnen. Alles was nieuw. Het is door zelf in de winkel te gaan staan dat mijn liefde voor het product is gegroeid en dat ik voeling heb gekregen met het vak én met de mensen die onze schoenen kopen.

Ik hoef als CEO zeker niet de slimste te zijn. Je hebt leiders die het liefst jaknikkers aannemen. Ze hebben vaak grote ego’s en ze weten het graag beter. Terwijl ik het net als een sterkte zie om mijn zwaktes te kunnen erkennen en te beseffen dat ik heus niet alle antwoorden heb. Ik laat mij dan ook bewust omringen door slimme, getalenteerde mensen die het op hun domein gewoon beter weten. Op vlak van e-commerce bijvoorbeeld. Ik ben al blij als ik mijn computer aan krijg (lacht). Elke beslissing die wij nemen is een teambeslissing. Het is mijn job om het team te motiveren en erop toe te zien dat iedereen goed samenwerkt.

Sterk leiderschap is ook goed voor je mensen zorgen. We blijven heel hard investeren om van Torfs een ‘Great Place to Work’ te maken. Mensen steunen, hen behandelen als familie, waardering uiten, dankbaarheid tonen en af en toe een goed feestje geven, dat ook. Mensen groeien als je hen waardeert. Bovendien gaan ze die positieve vibes ook naar de klanten overbrengen. Het is geen rocket science, en toch slaan veel bedrijven op dit vlak de bal mis.

Ik ben een aanhanger van het boeddhisme en ik geloof in mededogen, in mildheid, in vergeven in plaats van afstraffen. In zelfontplooiing ook. Zelfreflectie en vervolgens sleutelen aan jezelf. Dat is een blijvend proces, je hele leven lang. Je bent nooit te oud om bij te leren.